Zrození legendy

09.03.2024

Právě dnes si připomínáme 60 let od zrození Mustangu.


Tento sporťák, který získal své jméno podle úspěšných stíhacích letounů z druhé světové války, se začal vyrábět 9. března 1964. A už tehdy způsobil senzaci. Na svou dobu a na tehdejší poměry malý, lehký a výkonný. Založil tak samostatnou kategorii vozů tzv. "pony car". Tento termín je dodnes používaný pro označení třídy sportovních kompaktních výkonných sedanů s dlouhou přední kapotou, krátkou zádí a náhonem zadních kol.

Za šest dekád opustilo brány automobilky přes deset milionů vozů s charakteristickým logem pádícího koně na kapotě. Tou nejslavnější verzí asi navždy zůstane jeho první generace.Ve Spojených státech dosáhl mustang téměř masového rozšíření. Oblíbila si ho i řada známých osobností, jezdili s ním například bývalý americký prezident Bill Clinton, herec Charlie Sheen nebo zpěvák Jim Morrison. Mustang se objevil také v téměř třech tisících filmech a televizních pořadech.Na stříbrném plátně debutoval osm měsíců po svém uvedení do prodeje v bondovce Goldfinger. Koncem 60. let tento model proslavil americký herec Steve McQueen, který jako poručík Frank Bullit ve svém zeleném Mustangu GT 390 "proháněl" padouchy řítící se ulicemi San Franciska v Dodgi Charger.Americká legenda se po zásluze i u nás stala nejrozšířenější sportovním vozem a objevila se i v několika českých filmech, například v komedii "Jáchyme, hoď ho do stroje!" za volantem jednoho červeného exempláře seděl Luděk Sobota, který v něm spěchal na zámek Konopiště.

Během své existence měl pod kapotou čtyřválce, šestiválce. Ale nikdo se asi nebude divit, že nejoblíbenější byly se svým typickým bublavým zvukem osmiválce s uspořádáním do "V". Vzniklo mnoho různých speciálních edic a omezených sérií. Jejich úpravě se věnuje řada věhlasných podniků a jmen. Za všechny jmenujme Carrolla Hall Shelbyho, který by letos oslavil 101 let.

Ale ani taková legenda to neměla jednoduché, ani jí se nevyhnuly všelijaké hospodářské a politické turbulence. Už jeho druhá generace, která se snahou přizpůsobit japonské konkurenci příliš nepovedla. V jeden okamžik jeho historie se uvažovalo o předním náhonu nebo dokonce o zastavení jeho výroby.
Před pár lety se u Fordu rozhodli logo koníka připlácnout na elektrické SUV. Ale o tom se zde rozepisovat nebudu, protože to podle pravověrných mustangářů vlastně ani žádný Mustang, natož pony car, není. :-)

Nicméně v dnešní době je to poslední vůz ve své třídě. A jedná se také o poslední auto s motorem V8 a manuální převodovkou, které si u nás můžete oficiálně koupit jako nové. 

Takže do budoucna hledíme s optimismem a přejeme koníkovi ještě minimálně dalších šedesát let rozdávání radosti lidem, kteří mají rádi auta.

Zdroj: Novinky.cz